Sådan undgår man flade områder

Sådan undgår man flade områder

 

Sådan fremkommer der flade områder

Når dækkene er i den samme position i længere tid, trykker bilens vægt hele tiden ned på det samme sted. Det får dækkene til at miste facon. Både høje og lave temperaturer indvirker på elasticiteten af gummiet og det fremmer processen. Jo tungere bilen er, des mere intens er trykket på dækket. Et dæk på en campingvogn bærer selvfølgelig et helt anderledes tryk end dæk på en knallert. Man kan se flade pletter på nogle dæk - dækket er simpelthen ikke rundt mere. Disse flade pletter kan også ses når man kører. Det rumler og bumper. Sådanne deformationer kan nogen gange udligne sig selv efter nogle kilometers kørsel. Det er selvfølgelig ikke en god måde at opbevare og vedligeholde dæk på. Det stresser materialet og gør dækkene mere udsatte for yderligere skade eller nye flade pletter. Hvis den bumpende følelse forbliver under kørslen, betyder det, at dækket har lidt permanent skade, eller der er opstået ubalance. I begge tilfælde skal man bringe det til reparation.

Forebyggende foranstaltninger

Hvis du ved, at din bil kommer til at stå stille i lang tid, kan du forhindre at der opstår flade pletter. Ejere af klassiske biler, cabriolet og motorcykler (normalt kun kørt om sommeren), RV og trailere bør derfor tænke på det på forhånd. Det nemmeste at gøre er sikkert at tage dækkene af så der overhovedet ikke fremkommer flade pletter. Det tilrådes også at øge trykket i dækkene en smule inden bilen parkeres. Hvis man har tid til det, kan man også sikre at bilen flyttes med jævne mellemrum. Bare en lille drejning i dækkene er nok til at trykket koncentreres i en anden del af dækkene. Det kan dog være problematisk at tage dækkene af bilen eller motorcyklen. På den ene side er både dæk og støddæmpere lettet, da de ikke har kontakt med jorden. På den anden side indvirker trækkraft på hjulophænget, en temmelig usædvanlig belastning, som kan medføre skade. Det er vigtigt at, hvis man tager dækkene af, skal det gøres på en jævn overflade. Ellers kan bilen falde ned. Der findes også flere forskellige udgaver af dokumenter for dæk. Luftdækpuder fyldes med luft. De placeres uoppustede foran hjulene, så skubbes bilen op på dem, og puderne pustes op. Man skal sikre at der ikke er nogen skarpe ting under puden inden den pustes op. Det kan være nødvendigt at bruge en ekstra måtte. Derudover skal lufttrykket tjekkes regelmæssigt og justeres hvis det er nødvendigt mens bilen bliver siddende på puderne. Det gælder specielt når puderne bruges under forhold hvor temperaturen svinger meget. Andre dækpuder, også kaldet dækbeskyttere eller dæksko er lavet af en skumblanding. Man sætter dem på, på den samme måde. Puderne hjælper med at sikre at dækkene ikke har nogle flade pletter på trods af at trykket er på den nederste del af dækket. På den måde går de ikke ud af facon. Puderne er dog ret dyre. Højdekompensationen fra en sådan pude er også begrænset forskelligt afhængigt af produktet. Det kan ske, at dækket med den høje sidevæg vil blive skubbet ned på jorden på trods af dækpuden.

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Se Desktop hjemmeside