Den glemte kunst: Dækskæring

Dæk hvad? Ja, dækskæring. Du er tilgivet, hvis du ikke er bekendt med denne kunst, da den forståeligt nok er blevet mindre populær og mindre nødvendig efter, det radiale dæk begyndte at dominere markedet i 60'erne og 70'erne. Før dette var dækproduktionen ikke ret præcis, og nye dæk kom faktisk med ekstra slidbane - de var så langt fra at være runde, at man skulle have en mekaniker til at gøre dem cirkulære eller "korrekte". Kort efter radialdækkets popularitet skød i vejret, medførte det at dækskæringsmestrene og maskineriet begyndte at falme.

Men skæringen af dæk har stadig sine anvendelser. F.eks., hvis man har en firehjulstrækker, der originalt havde et komplet sæt gummidæk, som efter ti tusinde miles pludselig blev nødt til at blive udskiftet som følge af fejl. Et sæt dæk i uoverensstemmelse kan tvinge et moderne fire- eller fuldhjuls trækker system til konstant at skulle arbejde på at styre drejningsmomentet, hvilket forårsager unødig stress og slid på hele systemet. For at forhindre denne type problem, kan du enten erstatte alle fire dæk, eller udskifte bare et af dem, og så det beskåret til den samme diameter som de tre andre slidbaner har. Den sidstnævnte metode vil helt klart spare dig flest penge.

Så er der dem, mig selv inkluderet, som tager et sæt helt nye dæk og skærer det øverste lag af slidbanen for at få bedre greb. På en racerbane er øget greb lig med øget hastighed, så ofringen til dækguderne er det helt klart værd. Slidbanen på et normalt vej dæk er en kanal der leder vand væk for at undgå aquaplanning, men på en tør racerbane giver det ikke nogen fordel hvis man skal vinde. Et slidt dæk giver det største overfladeareal og derfor øget greb på en tør belægning, og derfor ser du racerbiler som har glatte dæk.

I Spec Miata serien f.eks. Er racerkørerne forpligtet til at køre Toyo Proxes RA1, som har fuld slidbane og radialt design med R-kompound gummi. Dette giver et godt greb på både tørre og våde racerbaner, men kan give endnu mere trækkraft, hvis det slidbanen barberes af. Som en ekstra fordel øger barberingen også dækkets levetid idet det formindsker chancen for blæring, hvilket kan forekomme, når et dæk med fuld træk bliver udsat for en hoej temperatur i lang tid,

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Disse fordele var grunden til at jeg blev nødt til at finde en dæk skærer, men desværre er det rigtig svært at finde mere end en håndfuld gutter i hver enkelt stat, der er i stand til at udføre opgaven. Her i Michigan, lige i nærheden af Motor City, er der kun en butik inden for rimelig afstand. Neal på Rogers Cline Tire i Mason, Michigan, har skåret dæk i omkring 30 år. For at bedre forstå kunsten fulgte jeg en dag med Neal på arbejde, da han skulle ordne et sæt dæk til min Spec Miata racerbil.

En ny RA1 starter med en slidbanedybde på cirka 8/32 dele af en tomme. Jeg valgte at få dem barberet ned til 4/32, hvilket lige vil eliminere de laterale slidbaner. Dette er en almindelig dybde for budget racerbiler, selv om nogle med større bankruller kan skæres helt ned til 3/32 eller endda 2/32 for at de kan klæbe sig endnu bedre fast, men det kommer på bekostning af dækkenes levetid.

Efter montering af dækket på maskinen begynder Neal at dreje dem rundt. Beskæringen foregår med et rundt roterende blad, der justerer fra side til side og ind og ud. Han stikker et rundt bladet ind i dækket, og så begynder han at skrælle små strimler af gummi af.
Med begge hænder flytter han bladet rundt ligesom en drejebænkeoperatør, og Neal laver små barberinger mellem 1/4 og 3/8 dele af en tomme brede, afhængigt af hvor meget det er han vil fjerne.

Forholdene og vinklen på klippet kan tilpasses afhængigt af hvilken type bil og vejbane dækket skal bruges på. Af erfaring er en god beskærer i stand til at udvikle en følsom hånd, og vil efterhånden kunne mærke, når værktøjet bliver sløjt og skal udskiftes. Du kan nok forestille dig, at det ikke er en hurtig omgang at få skåret dækket helt præcist, og hvert dæk tager mindst 20 minutter at fuldføre. Når alt er sagt og gjort, så ender man med en stor bunke af frisk barberet gummistrimler og et sæt dæk, der er klar til at køre ræs. Omkostningerne er normalt omkring $ 16-25 per dæk, men Neal sagde det allerbedst, idet han kiggede på bunken af beskåret gummi og sagde: "Her er beviset – hvis man vil kunne køre hurtigt, så skal man af med nogle penge".

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen