18 utrolige fakta om dæk

Dæk ser ud til at være en simpel del af ethvert køretøj, der får det til at flytte sig. Alle bilister ved, at det er vigtigt at købe dæk af høj kvalitet, fordi de giver bedre kontrol over køretøjet og dermed større sikkerhed. Men meget få mennesker kender historien om dækproduktion og design. Denne artikel er dedikeret til at fremhæve de mest interessante og utrolige fakta om køretøjsdæk, som du måske ikke kender.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Overraskende fakta om k øretøjsdæk

  • Du vil være overrasket over at finde ud af, at tidlige køretøjer brugt "artillerihjul". Dækket i sådanne hjul blev bogstaveligt talt boltet til hjulet. Bare forestil dig, hvor svært det ville være at skifte sådanne dæk, hvis dækproducenter fremstillede noget lignende i dag.
  • Moderne dæk er kun sorte og bilister kan "lege" med fælge endda vælge guld eller sølvfælge. Da de første dæk blev fremstillet, var de hvide. Producenter tilføjede zinkoxid til gummi for at gøre det stærkere og bedre, men det havde en mærkelig effekt. Det gjorde dækkene hvide.
  • I det 21. århundrede forlangte dækproducenterne at deres ingeniører og designere skulle finde en måde at forlænge slidperioden på dæk på og øge deres holdbarhed. Forskere fandt en måde - de tilføjede kønrøg, som var et biprodukt af olieindustrien, men blev et redningsværktøj. Det øgede virkelig holdbarheden, men farvede også dækkene sorte.
  • Men hvem startede med at bruge kønrøg? Binney & Smith, der er berømt for Crayola Crayons, solgte kønrøg til Goodrich dækfabrikanten. Resten, om hvordan hvide dæk blev hvide, ved du allerede.
  • Du har sikkert hørt om Vogue Tire og Rubber Company, der har produceret dæk i over 100 år. Et kendt Vogue-dæk - er et avanceret luksusdæk – som er et produkt fra Vogue Tire og Rubber Company. Det er interessant at vide, at de originale whitewall-dæk blev opfundet næsten ved et uheld. Kønrøg fra slidbanen blev blandet med den hvide zink sidevæg på dækket, hvilket resulterede i opfindelsen af whitewall dæk i 1914.
  • For længe siden var whitewalls hvide på begge sider af dækket. På det tidspunkt blev køretøjer designet med åbne forskærme. På en sådan måde kunne folk på gaden se begge sider af dækket, når bilen kørte forbi.
  • Hævede dæk med hvide bogstaver fremstilles i samme design, eller lad os sige metode som whitewalls. Et ekstra trin dækker sidevæggen med sort farve, og derefter slibes gummien af bogstaverne, til den hvide farve skinner igennem.
  • Goodyear selskabet, som er en kendt producent af dæk på verdensmarkedet, kan godt lide eksperimenter. Således eksperimenterede fabrikanten i 1961 med belyste dæk. Det var ikke en trend dengang, og ingen kunne forudsige, at det ville blive populært. Dæk blev tændt indefra med glødelamper og havde en god blød belysning. Som du sikkert forstår, har disse dæk ikke været på markedet siden da.
  • Flertallet af bilister kan lide run-flat dæk, fordi de giver dig mulighed for at køre med dæk uden luft og komme til nærmeste mekaniker. Disse dæk har visse ulemper fordi de har tykkere sidevægge, men på trods af dette installerer BMW disse dæk på alle deres biler.
  • Forestil dig at omkring 300 millioner dæk kasseres årligt. Der er forskellige måder at genbruge dæk på. Nogle genvindingsvirksomheder smelter gummiet og bruger til asfalt, andre makulerer det eller laver nye dæk af dem. Hvis du har et par gamle dæk, kan du male dem i lyse farver og bruge dem som en dekoration til din have.
  • Moderne biler sælges ikke med reservedæk. Køretøjsfabrikanter ønsker at spare vægt og sælger nye køretøjer med et lappesæt og en dåse trykluft.
  • Alle elsker Mini Cooper fordi den er flot og stilfuld. Den klassiske bil leveres med 165 mm brede dæk. Den nye Clubman kommer med et 225 millimeter bredt dæk, som er sat på en fælg som er 18 tommer.
  • Hvis du nogensinde har været overrasket over at se usædvanlige hastighedsklasser i miles, får du en forklaring. Sagen er, at hastighedsklasserne traditionelt er angivet i kilometer. Når de konverteres til miles, bliver de ulige, for eksempel Q: 99 m/t.
  • Rumfærger har også hjul og dæk. De har normalt en størrelse som dem du ser på store lastbiler, men med meget forskellige egenskaber. Derfor kan rumfærgedæk bære 140.000 pund med en hastighed på 260 m/t.
  • Michelin-producenten kan også lide at eksperimentere og forbedre sine produkter. Virksomheden arbejder på at udvikle "tweel", som er et luftfrit dæk og hjul som består af én del. Et nyt dæk tilbyder muligheden for at du aldrig får flade dæk og eliminerer behovet for udskiftelige slidbaner.
  • Listen over velkendte og velrenommerede dækfabrikanter er meget lang og omfatter virksomheder som Michelin, Goodyear, Nokian, Continental, Pirelli osv. Der er dækfabrikanter over hele verden, men ingen af de ovennævnte selskaber producerer så mange dæk som et firma i Danmark, hjemlandet for Hans Christian Andersen. Du bliver overrasket over at høre, at dette er Lego. Ja, det samme firma, der producerer Legoklodser til børn. Virksomheden blev grundlagt i 1932 og begyndte dækproduktionen til sine byggesæt 30 år senere. I 2011 nåede dækproduktionen 318 mio. dæk, kan du forestille dig det?
  • Dæk har to hastighedsklassifikationer angivet i Z og Y. Oprindeligt blev Z-rating indført først, og dens hastighed var omkring 149+ miles i timen. Senere ændrede teknologien sig så meget, at det fik producenterne til at overveje en ny klassifikation for dæk med højere ydeevne. Sådan blev Y-klassifikationen indført.
  • Det største dæk på planeten er i Allen Park, Michigan, USA. Det tårner sig med en vægt og højde på omkring 12 tons og 244 meter. Dækket blev oprindeligt introduceret til offentligheden som et pariserhjul på verdensudstillingen i 1965, men senere flyttet til Allen Park. Det er værd at se, så gå ikke glip af muligheden, når du er i Michigan.

Nu har dine tanker om traditionelle dæk helt sikkert ændret sig. Der er meget mere bag et simpelt sort dæk som er fastgjort på dit køretøj.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen