4 vanlige dæk myter

Fordi dækket spiller en så vigtig rolle i at holde os sikre på vejene, er det overraskende, at der er så mange misforståelser om dem. Hvis du ønsker at finde ud af, hvad der er faktum, når det kommer til disse vigtige dele, skal du læse videre. Her tager vi et kig på sandheden bag fire af de mest vanlige dæk myter.

1. Overvågning af dæktryk pumper automatisk dæk

Alle nye biler fremstillet siden 2014 er forpligtet ved lov til at have et system til dæktryk (TPMS) overvågning. Disse nye elektroniske system er designet til at overvåge trykket inde i dæk og kan være med til at forebygge ulykker forårsaget af for lavt tryk. De kan også hjælpe bilisterne til at sikre, at bilerne fungerer forudsigeligt og reducere brændstofforbruget, emissionerne og dækslid.

Systemerne er tilsluttet bilens computere, og når de opdager, at trykket i et dæk er faldet til et usikkert niveau, gør chaufføren kender dette via en visuel advarsel. Men i modsætning til hvad mange tror, dette udstyr ikke automatisk pumpe dæk, når der registreres lavt tryk. Det sikrer blot, at bilister ved, at der er et problem med lavt dæktryk. Det er så op til chaufføren at selv puste dæk til det korrekte niveau.

Så uanset om køretøjet har en dæktryksovervågningssystemet eller ej, er du nødt til at pumpe op dækkene manuelt. Det anbefales, at du tjekker trykket ved hjælp af nøjagtig måling hvert par uger, og dette bør ske, når dækkene er kolde (da dette betyder, at bilen har holdt stille i et par timer eller mere).

2. Nye dæk bør altid have forrang

Hvis du lige udskiftet to dæk på din bil, har du måske hørt, at det er bedst at sætte nye dæk på forsiden. Men det er generelt ikke anbefales. Medmindre håndbog giver konkrete råd om det modsatte, er det bedre at sætte dækkene på den højeste kvalitet på bagsiden. Dette gælder uanset, om køretøjet er foran eller baghjulstræk.

Når du sætter de nye dæk på bagsiden har en tendens til at favorisere 'understyring', hvilket betyder, at bilen under visse omstændigheder (f.eks. på is eller i kraftig regn) kan fortsætte i en lige linje, selvom du dreje hjulet. På den anden side, hvis de nye dæk på fronten, er det mere sandsynligt, at det will be 'override', hvilket betyder, at bagenden af bilen kan bevæge sig frit, få dig til at dreje rundt.

Desuden er det bedre at have nyere dæk, der er mindre modtagelige for punkteringer og andre skader forårsaget af slitage på bagsiden end forsiden, fordi det er sværere at styre biler med knuste bagdæk end beskadiget forhjul.

Hvis du køber nye dæk, og er ikke sikker på, hvor de skal være installeret på din bil, kan du få ekspertrådgivning fra kvalificerede fagfolk.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

3. Overskridelse af 'maksimalt tryk' på dækkene vil få dem til å briste

Du har måske set 'maksimalt tryk' på siden af dækkene. Antagelsen er ofte, at dette tal repræsenterer det maksimale tryk et dæk kan håndtere før det revner, men det er ikke sandt. Det maksimale tryk angiver dæktryk skal være, når køretøjet er fuldt lastet - med andre ord det tryk, som dækket skal være ved den maksimale vægt.

Det betyder, at du ikke behøver at bekymre sig, at eksplosionen dækket, hvis du overskrider dette nummer, når du pumpe dine dæk. Nye dæk er designet til at være meget robust, og de vil ikke eksplodere under tryk, selv højt over denne maksimale tryk. Men det er vigtigt at være forsigtig, når der pumpes op dæk. Hvis man pumper op dem for meget kan forårsage skade, øget slidbane slid, og hvis dækkene har for meget luft i dem, der er en øget risiko for, at de vil briste, hvis du kører over et hul.

Hvad er vigtigt, når du kontrollere og justere dæktrykket er at kende de korrekte målinger til bilen. Du skal altid henvise til disse så tæt som muligt, da de vil variere afhængigt af, om køretøjet er fuldt lastet eller ej.

4. Ubrugte dæk nedbrydes ikke

Det er rigtigt, at skader på dækkene ofte primært forårsaget af slitage. Den mest åbenlyse tegn på dette er, at slidbanen på dækkene begynder at bære ned, mens du kører bilen. Men det betyder ikke, at dækkene, hvis du ikke bruger bilen, vil forblive i perfekt stand. En række andre faktorer påvirker også tilstanden af tandkødet, for eksempel. hvordan dækkene er gemt. For eksempel, hvis de udsættes for varme, kulde, sollys, vand og is, vil de begynde at bære ned.

Der er ting, du kan tage for at beskytte dine dæk, mens de ikke er i brug. F.eks. du kan gemme dem indendørs på et køligt og tørt i garagen. Men hvis bilen har været inaktiv i længere tid, kan det være nødvendigt at udskifte dækkene i stedet for bare at pumpe op dem. Du bør tjekke dem grundigt for tegn på skader, såsom revner eller buler.

Hvis du er usikker, hvis dine dæk er stadig sikkert, du har brug for en ekspert undersøge dem, og helst inden du bruger dem.

Ved at sørge for, at du ved information om dæk, kan du hjælpe med at holde dig sikker på vejene - og du vil være i stand til at nyde en jævnere køreoplevelse. Hvis du er på udkig efter nye dæk, kan vi hjælpe. Tjek udvalget på vores hjemmeside, og når du har fundet dem, du ønsker, er du bare nødt til at måle, så de passer godt.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen