5 kørselsfejl du sikkert begår

Ifølge NHTSA er distraheret kørsel ansvarlig for 10% af alle dødsulykker. Selvom du måske følger loven, når det kommer til hvad du må og ikke må, så husk på at en forkert bevægelse kan ende det hele, og det er nok til at få selv den mest hårdkogte til at ryste.

Denne åbenbaring fik mig til at tænke på alle de andre små fejl, vi laver i vores biler, der ikke ser ud til at være så store, men egentligt er.

1. Håndfri telefonsamtaler

Det er ligegyldigt, om du har en mobiltelefon i din hånd eller ej - du kører under alle omstændigheder en 2.000 til 3.000 pund stor blok af stål ned ad vejen. Rigtig meget kan hurtigt gå galt. Forskning har vist, at det er sludren, der distraherer chauffører, og ikke den egentlige fastholdelse af telefonen. Den gennemsnitlige person er kun i stand til at fokusere på fire ting af gangen.

Når du tænker på alle foretagerne for sikker kørsel fra kørestyring, bremsning, acceleration, gearskift til ændring af radiostation osv. så en telefonsamtale være en foretagen for meget. Og det er ikke som om du kun snakker - i en telefonsamtale lytter du også til personen, tænker på hvad personen siger, og derefter svarer du dem. Alt dette stjæler din opmærksomhed, som burde fokusere på din kørsel.

2. Svingende kørsel

En af de mest basale regler indenfor bilkørsel er at blive i din egen bane. Lyder simpelt nok, ikke? Det er det bare ikke.

Mange bilister betragter ubevidst vejmarkeringerne som vejledende, og svinger ud og ind, som børnehavebørn der farver uden for linjerne. Faktum er, at i 2007, ifølge National Highway Traffic Safety Administration, døde 15.574 mennesker i sammenstød på grund af at en chauffør, ikke respekterede banerne. I samme år blev 13.041 mennesker dræbt af spritkørsels ulykker. Rimeligt skræmmende.

3. Mangel på respekt for vigepligten

Der er få ting som er mere irriterende end at fusionere på en motorvej, specielt når en torsk ikke vil lade dig glide ind. Men manglende ret til at vige er mere end irriterende - det er farligt. Blandt chauffører over de 70 år, er mangel på forståelse for vigepligten og holde tilbage den største årsag til færdselsulykke. Disse chauffører kan simpelthen undlade at se det andet køretøj, eller de fejlberegner den tid, de skal holde tilbage. Men det er ikke kun ældre bilister - i 2007 var manglende ret på at holde tilbage den femte største årsag til dødsulykker.

4. Kørsel over for rødt lys

Vidste du, at 75% af alle bilsammenstød sker i byområder? Kan du gætte hvad den største årsag er? Bilister som kører over for rødt. Hvert år forårsager dette omkring 1.000 dødsfald og næsten 90.000 bilskader. Den hyppigste undskyldning folk giver for at køre over for rødt er at de har travlt.

Problemet er blevet så dårligt, at mange stater nu har røde lyskameraer installeret ved travle kryds. Indtil videre har kameraerne ført til et fald på 10% til 40% af ulykker forårsaget pga. Mangel af respekt for det røde lys. For bedre eller for værre, så viser det sig at hvis man skal punge ud kan det forhindre sammenstød.

5. Kørsel primært med foden på bremsen

Dette emne er et svært et. Jeg bor tæt på Twin Peaks i San Francisco, og for at komme til centrum skal jeg køre ned ad en lang og snoet bakke. Bakken er så lang og stejl, at jeg ikke engang behøver at bruge acceleratoren. Selvom jeg godt er klar over, at jeg ikke burde køre med min fod på bremsen hele vejen ned, så er det næsten umuligt ikke at gøre det. Så hvad skal jeg gøre i stedet for? Den rigtige måde at bremse på ned ad en lang strækning er at styre din hastighed med koblingen. Dette kaldes "motorbremsning", og bruger kompressionen af ​​motoren til at bremse køretøjet. Hvis man har en manuel gearkasse, betyder det at man skal skifte ned til et lavere gear. Hvis du har automatgear, så skift bare til det næstbedste gear, såsom fra D4 til D3. Vi bør alle være mere forsigtige, når vi kører - det er givet. 

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen