7 ting du bør overveje før din første færdsel på en motorvej

Planlæg en rolig køretur

Den første køretur på en motorvej kan være en skræmmende oplevelse. Ifølge RAC er det helt almindeligt at frygte den første køretur på en motorvej. Otte ud af Storbritanniens 38 millioner chauffører hævder, at de næsten aldrig kører på en motorvej, hvis de kan undgå det. Ved mødet med hurtiggående motorvejstrafik, fordelt over 3 særskilte vejbaner kan gøre enhver chauffør, men statistisk set er kørsel på en motorvej meget sikrere end nogen anden slags vej. På enhver anden vej med hurtig trafik i forskellige hastigheder og retninger kan det faktisk være mere besværligt at køre i modsætning til på en motorvej, hvor alle kører i samme hastighed og retning, som burde gøre det lettere at køre, da der ikke er nogle skarpe sving eller rundkørsler at skulle håndtere. Selvom den høje hastighed og den store mængde af biler kan forståeligt nok gøre dig nervøs, så er det hele afhængigt af din tankegang.

Forbered dig på din køretur

Du må ikke gå i panik. Start din rejse med dybe vejrtrækninger, og slap af før dit første møde med motorvejen. Læs omhyggeligt igennem motorvejsafsnittet i the Highway Code og vær sikker på reglerne, hastighedsgrænserne og udformningen af motorvejen. Før du kører, bør du have kendskab til den planlagte rute, samt numrene på afkørslerne, da det ikke er sikkert at bruge et vejkort under kørsel og man kan ikke stole blindt på GPSen. Det bedste råd er at gøre dig opmærksom på alle de nødvendige forhold i forvejen. Ved at gøre dette, vil du være i stand til at kigge efter de nødvendige vejskilte. Hold øje med sving hvor du ikke kan se og undgå at have ting som kan forstyrre dig under rejsen såsom mobiltelefoner, gadgets, snacks osv.

Rejs ikke alene

Hvis det er muligt, så tag en erfaren chauffør med på din første tur på motorvejen. Så får du bedre selvtillid og kendskab til at skifte bane og af- og påkørsel på motorvejen.

Kør ansvarligt

 Når du kommer ind på motorvejen, udnyt slipvejen og opbyg gradvist din hastighed. Kør støt og hold dig til den inderste bane, indtil du vænnet dig til hastigheden. Enhver form for tøven kan forårsage en masse forvirring blandt de andre chauffører, så vær sikker på at bruge dine blinklys, da dette sørger for, at de andre chauffører er klar over, hvad du har i sinde. Brugen af sidespejlene er alt afgørende, når du kører på en motorvej, så sørg for at de er placeret rigtigt i forhold dig selv og at de er rene.

Hold øje med spejlene, og vær sikker på, at du er klar over alt, der sker omkring dig. Når du har truffet en beslutning om at skifte bane eller manøvrere, så hold dig til din beslutning. Når du forlader motorvejen, skal du huske at være opmærksom på vejskiltene og sørge at du opholder dig i den rigtige bane.

Overskrid ikke hastighedsgrænsen

Hastigheden af bilerne omkring dig kan være svær at bedømme så vær forsigtig imens du overhaler. Enhver form for unødvendig overhaling bør undgås og når du foretager en overhaling skal du bruge det sædvanlige ”sidespejl, blinklys, sidespejl “ritual, ligesom når du skifter vejbane. Brugen af blinklys er også altafgørende specielt når du skifter vejbane. 

Et hurtigt kig over din skulder, inden du ændrer bane, kan forsikre dig om, at der ikke er noget som er undsluppet sidespejlenes ”blind spots”. Flet aldrig ind og ud af dine vejbane bare for at komme hurtigt frem. Det anbefales, at du holder et skarpt øje med større køretøjer som f.eks. lastbiler og busser, idet de har meget større ”blind spots” end biler, så det er bedst at holde en passende afstand. Oprethold en sikker afstand mellem dig og bilen foran, især hvis vej forholdene er våde eller tilfrosne, da det vil være altafgørende for at undgå en ulykke. ”To-sekunders reglen” er en god måde at beregne afstanden til bilen foran. Vælg et fast sted, f.eks. en lygtepæl eller et reklameskilt som markør, og idet bilen foran passerer den, begynder du begynde at tælle 2 sekunder. Efter du har talt til to vil du have nærmet dig det samme punkt, som bilen foran dig var for to sekunder siden. Sørg også for, at du er opmærksom på hvor afkørslerne er, inden du skal til at forlade motorvejen og sørg for at hold en passende hastighed. Undgå absolut at sænke trafikken ned ved at opholde dig i yderbanerne i en ikke-passende hastighed. Kør heller ikke helt op i kofangeren på bilen foran dig. Disse to manøvrer kan risikere at at du får en bøde og tre klip i dit kørekort.

Hold pause

Det er ikke forsvarligt at køre, hvis du føler dig træt, så hold regelmæssige pauser når du føler dig udmattet. Træthed kan sænke din reaktionsevne og forårsage ulykker. Derfor er det bedste råd at holde en 15 minutters pause efter mindst 2 timers kørsel på længere rejser. Det anbefales altid at stoppe, få noget at spise, strække sig lidt, tag en lille lur og start så rejsen på ny. Du kan også bruge disse pauser til at kontrollere olie, bremsevæsken, vinduesviskerne, kølervæsken, samt dæktrykket.

Overskrid ikke hastighedsgrænserne

Hastighedsgrænsen på motorvejen er 70 miles i timen, men den kan variere på visse strækninger. Vær opmærksom på vejskilte der angiver hastighedsbegrænsninger og andre advarsler. Pas på andre varierende hastigheds begrænsninger som the Highways Agency udfører, for at lette trafikken, i tilfælde af kø. Hvis der er sket en ulykke i den modkørende vejbane, sænk ikke farten for at se hvad der er sket. Dette forårsager mulighed for flere ulykker. Hold godt øje med afstandsstolperne som har 100 meter imellem sig. De viser længden til din afkørsel, og du kan bruge dem til at forberede dig på at skifte vejbane. Hold luften i biles kabine ren og vel ventileret. I tilfælde dårlig sigtbarhed tænd da for katastrofeblinklyset for at advare de andre biler. Under dårlige vejrforhold, kør da langsomt for at mindske stressniveauet. I tilfælde af at din bil bryder sammen, prøv at køre ud i nødsporet så hurtigst muligt. Når bilen er stoppet, brug da din egen telefon eller de orange nødtelefoner langs motorvejen, for at tilkalde hjælp.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen