Brede og smalle dæk: Her er forskellen

Brede og smalle dæk: Her er forskellen

Brede og smalle dæk: Her er forskellen

Brede dæk eller smalle dæk? Meningerne er meget delte om dette spørgsmål. Brede dæk vinder altid den visuelle duel, men prisen bider altid. Her forsøger vi at klargøre om der er faktiske forskelle mellem disse to muligheder.

Hvad er bredt?

Golf I kunne købes i 1974 med et 145x13 dæk – i dag ville det blive brugt som reservedæk. Gennem årene har tendensen været mod brede dæk – engang et rent tuningsfænomen. En bredde på mindst 195 millimeter er standard for nye biler i den kompakte gruppe.

Hvorfor bliver dækkene bredere?

Det er blandt andet af tekniske grunde. Biler i dag er i gennemsnit tungere og hurtigere end biler fra 1970erne. For at forblive stabile og komme rundt i svingene i en rimelig hastighed, skal dækkene være bredere. Derudover er bremseskiverne i dag større - de er vokset sammen med den stigende dækdiameter. Lad os se nærmere på både brede og smalle dæk.

Adhæsion

Generelt gælder det at jo bredere dækket er, jo bedre et greb har det. Dette gælder især for kørsel på tørre veje, fordi jo mere gummi der hviler på vejen, jo bedre er adhæsionen. Den lave sidehøjde på de brede dæk sikrer også bedre stabilitet, især i sving. Når du kører på sne, vinder de brede varianter med god retningskontrol. I mudder og dyb sne begynder de brede dæk dog at glide mere. På våde veje er de brede dæk normalt de bedste. Men ikke altid, og det bringer os til det næste punkt.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Aquaplaning

På grund af den brede overflade skal dækket forskyde meget mere vand på våde veje. Det fører til det faktum at brede dæk også flyder meget lettere. Risikoen for aquaplaning er derfor væsentligt større med brede dæk. Her er der kun en løsning: fuld opmærksomhed og lavere hastighed.

Bremsekarakteristikker

Brede dæk har vist sig at have en kortere bremselængde end deres smallere modstykker. Det er også sandt om vinteren, men ikke i sjap eller dyb sne. Og det gælder også på våde veje indtil det tidspunkt, hvor aquaplaning finder sted, hvilket som beskrevet, sker meget tidligere end når man kører på smalle dæk.

Komfort og støjniveau

Naturligvis har brede dæk en bred løbeflade og derfor øget rullemodstand. Derfor er der mindre rullestøj end fra de smalle dæk. Effektivitet - brændstof, slid og pris. Som du allerede har forstået, øges rullemodstanden (og også øget luftmodstand på grund af dækkenes bredde) til højere brændstofforbrug og slitage. Derudover er bredere dæk altid dyrere end smalle dæk.

Udseendet

Brede dæk er mere iøjnefaldende, specielt på tunede biler. Selv når de er monteret på en almindeligt udseende bil, ser de stærke ud. Specielt når der også er aluminiumfælge.

Fremtiden

Moden går sandsynligvis ikke i retning af smallere dæk, for bilerne vil bestemt ikke komme til at køre langsommere og ejerne vil helt bestemt ikke lægge mindre opmærksomhed på deres bilers udseende. Dækkene til elektriske biler vil sikkert blive noget helt andet. De er primært designet til at kunne køre de længste afstande. Her er tendensen at bruge smallere dæk, letvægt og store hjulstørrelser. Alt det er for at få den mindst mulige rullemodstand. Dækkene på små biler har også en tendens til at være ret smalle. Temmelig sikkert for ikke at gøre det allerede begrænsede interiør i bilen endnu mindre med plads til store hjul. Da dækproducenterne er opmærksomme på de nuværende ulemper ved brede dæk (rullemodstand, aquaplaning), kan man med sikkerhed antage, at de vil arbejde på at løse dette problem, og at de brede dæk vil blive forbedret endnu mere i nogle henseender.

Hvilket dæk er så det bedste?

Brede dæk vinder for det meste når det kun drejer sig om kørekarakteristikker. Vi betaler ekstra for sikkerhed, specielt på tørre veje ved at ofre komfort og økonomisk effektivitet og acceptere højere risiko for aquaplaning. I sidste ende er det et spørgsmål om hvad man foretrækker. For eksempel, dem der kører meget i regnfulde områder eller områder med meget sne, vælger selvfølgelig smallere dæk.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen