Det skal du forstå om bildæk og køb af bildæk

Professionelle racerkørere ved, at bildæk er en af de vigtigste dele af et køretøj. Nogle bilister undervurderer deres rolle fordi de føler, at motor eller bremser spiller en større rolle. Gode dæk sikrer førerens og passagerernes sikkerhed. Dækkets kvalitet definerer alt. Dæk af høj kvalitet giver dit køretøj bedre håndtering og bremsning på en våd, glat eller tør vej. Det er også uhyre vigtigt, at vælge dæk efter vejrforhold i den region hvor du bor. I regioner hvor vinteren er mild, bruger mange bilister helårsdæk på deres biler, mens bilister i lande med hårde vintre bruger vinterdæk eller endda pigdæk.

Hvornår skal du udskifte dine dæk

Der er mere end en grund til at du skal skifte dæk, men den primære årsag er, at dækkene er blevet slidte. Dæk bliver lovmæssigt kaldt for slidte, når dybden af slidbanen bliver mindre end 1.6 mm. Hovedformålet med slidbanen på dækket er, at lede vand væk fra kontaktfladen og give et bedre vejgreb. Kontaktfladen er et lille område, som er lige så stort som en menneske håndflade, der er i kontakt med vejen. Med andre ord, på grund af slitage mister dækket sin evne til, at ”gribe” fast på den våde vej. Dækket kan ikke stoppe hurtigt, dreje eller accelerere.

Moderne dæk har såkaldte "slitage riller" som er fordelt med jævne mellemrum ind i rillerne på dækket. Disse er hævet over dækket med op til 1.6 mm og hjælper bilisten med, at vide hvornår det er på tide at udskifte dækket. Når disse overflader bliver på samme niveau med resten af dækket ved føreren, at han skal finde et par nye dæk.

Der er også en anden metode som kan bruges til, at definere om dækket er slidt nok til at det skal skiftes. Den hedder Lincoln Penny-slidbanetesten, og bruges mest i Amerika. Det er nødvendigt at tage en penny, finde stedet i et dæk, hvor slidbanen ser ud til, at være på sit laveste niveau. Føreren skal sætte Lincolns hoved ned i rillen. Hvis føreren kan se toppen af Lincolns hoved med "In God we trust" indskriften, er det et dårligt tegn. Det betyder, at dækket skal udskiftes.

Størstedelen af ​​bilers instruktionsbøger, samt mange mekanikere vil fortælle dig, at dæk i gennemsnit skal udskiftes når de mere end fem år gamle. Der er en generel konsensus om, at dæk bliver mere modtagelige for forskellige skader desto ældre de er. Der er mange forskellige kørevaner der påvirker dækkets tilstand, så som hastighed, nødbremsning, hurtigstart, beskadigede veje osv. Forestil dig, hvor meget disse faktorer påvirker dækket i løbet af fem år. Resultatet er øget risiko for skade på køretøjet, svigt og endda en ulykke. Den gode ​​nyhed er, at det er muligt at bestemme alderen på et dæk, selvom du har brugte dæk. Der er et DOT-nummer angivet på dæksiden, tæt ved fælgen. DOT-nummeret består af forskellige cifre, der fortæller om fremstillingsdato, fabrikant og anden information om dækket. De to første cifre angiver den uge dækket blev fremstillet. De sidste to cifre i nummeret fortæller normalt om året for dækproduktionen. For eksempel indikerer 3109, at dækket blev produceret i 2009 i uge 31.

For at være sikker og sørge for at dine passagerer er sikre, er det vigtigt at kontrollere dækkets tilstand og udskifte dem når det er nødvendigt. Således bør du overveje at købe nye dæk, når slidbanen er for lav, eller når dækkene bliver ældre end 5 år.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Typer af dæk og vejrforhold

Bilister ved, at ved at bruge den rigtige type dæk kan det gøre en stor forskel. Brug af sommerdæk om vinteren er ikke kun farligt for føreren, men også dårligt for dækkene. Sommerdæk er lavet af et andet gummi og reagerer derfor anderledes på kolde temperaturer. Vinterdæk har højere gummiindhold, der holder dem smidige i lave temperaturer, mens sommerdæk giver bedre ydelse i varmt vejr. Der er også helårsdæk, som er et perfekt valg for regioner med milde vintre. Med det for øje, skal bilister udskifte deres vinterdæk med sommerdæk i sommersæsonen og omvendt i vintersæsonen.

Hvor kan man købe dæk

Markedet for dækproduktion er stort og meget konkurrencedygtigt. Bilister tilbydes en bred vifte af højkvalitetsprodukter, der fremstilles af velkendte og anerkendte producenter. Ikke desto mindre er det bedre at købe dæk online. Online butikker tilbyder normalt et bedre udvalg i forhold til konventionelle butikker. Vær opmærksom på forskellige specialtilbud på online butikker. Du kan finde en hel del "køb 3 og få 1 gratis" eller "1000 kroners rabat for at købe fire dæk". Selvfølgelig er tilbud afhængige af producenter og nogle virksomheder er ikke nær så generøse med rabatterne.

Mens du bestemmer budgettet for nye dæk, skal du ikke glemme, at det kommer til at koste lidt ekstra penge for, at monterer dem, arbejdstimer og de materialer som skal bruges til at afbalancere dem. Glem ikke forsendelsesomkostningerne, når du bestiller dæk fra udlandet.

Hvor mange dæk har jeg brug for?

Forholdende for fordæk kan være forskellige fra bagdæk, men det er bedre at udskifte alle fire dæk samtidig. Dette vil give fuldstændig ens størrelse, type, slidbane tykkelse og endda producent. For de fleste moderne køretøjer er det nok, at udskifte to dæk ad gangen, men det er lovmæssigt bestemt, at man skal skifte alle fire dæk på nogle lastbiler og køretøjer samtidig. Det er bedre at skifte alle fire dæk på en firehjulstrækker og køretøjer med all-wheel-drive, fordi det eliminerer eventuelle skader på komponenter i all-wheel-drive systemet. Det samme er gældende for visse vinterdæk - de skal udskiftes alle sammen. Hvis typen af de ny installerede dæk er forskellig fra typen af det dæk, der sidder på bilen nu, kan det medføre problemer med håndtering og styring.

Det er muligt at øge ydeevnen af ethvert køretøj ved rettidig vedligeholdelse. Vedligeholdelse af køretøjer betyder ikke blot, at kontrollere olieniveau eller udskifte gamle dele. Det betyder også at tage sig af sine dæk og sørge for, at de bliver udskiftet rettidigt. Glem ikke dine kørevaner, hvilket kan øge levetiden for dækkene betydeligt.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen