Hvad betyder mærkningerne på siden af dækket?

Siden af et dæk er fyldt med tal og bogstaver, men hvad betyder de forskellige symboler faktisk?

Lovbestemmelser

Dæk er standardiseret i Europa i henhold til regulativet ECE-R 30, da Færdselsloven (StVZO, § 36) er meget detaljeret og specifik. Lovgivningen angiver også hvilke oplysninger der skal angives på dækkets sidevæg. Fabrikantens navn - normalt trykt stort - og dæktypen er angivet der. Men der er flere oplysninger at finde. Vores eksempel: Vi har et dæk med nummerkombinationen 195/60 R 15 88 V - dette er altid den samme kombination, hvor tal og bogstaver kan variere.

Dækkets dimensioner

195/60   R 15 88 V . I vores eksempel angiver de to første cifre, adskilt af skråstregen, dækkens størrelse. Dækket er således 195 millimeter bredt, forholdet mellem dets højde og bredden er 60 procent. Jo lavere procentdelen er, desto lavere er dækkets kant.

Radial dæk

195/60    R   15 88 V . R i 195/60 R 15 88 V angiver designet, nemlig et radial dæk. Nogle gange bliver ordet "Radial" også trykt på dæksiden. Siden 1980'erne er radial dæk næsten udelukkende brugt på personbiler, så navnet er forældet. Ikke desto mindre er det stadig trykt der. Diagonale dæk som de plejede at være, er i dag kun monteret på landbrugsmaskiner, vintagebiler og nogle gange også motorcykler. Indikatoren for dæk af diagonal typen vil være et bogstav D.

Fælg diameter

195/60 R 15 88 V Det tredje ciffer i vores eksempel 195/60 R 15 88 V angiver normalt fælgdiameteren i måleenheden, oftest en tomme. Men nogle producenter bruger også millimeter, men forskellen er let mærkbar på grund af størrelsen. Størrelsen i tommer spænder sædvanligvis fra 10 til 20, mens den i millimeter er mellem 315 og 440.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Belastningskapacitet

195/60 R 15 88 Selvfølgelig kan du også læse, hvor meget dækket kan bære. Lastindekset er også kendt som lastindeks eller Load Index LI. Konverteringen følger en velafprøvet tabel som kan findes på internettet, 88 betyder i denne sammenhæng en bæreevne på 560 kg ved et givet lufttryk, normalt 2,5 bar. Den LI, der er angivet i køretøjsdokumenterne, må ikke være lavere end det faktiske tryk, hvilket betyder at dæk altid skal installeres med et minimum LI på 88. På dæk med særlig høj bæreevne er der stadig forkortelsen RF (reinforced = forstærket) eller XL (extra load = ekstra belastning).

Hastighed

195/60 R 15 88 V Den maksimale tilladte hastighed hvormed dækket må køres, er angivet med et bogstav i slutningen af nummer kombinationen. Hastighedsindekset V svarer til 240 km/t. Normale markeringer spænder fra M for 130 til Y til 300 km/t. Den tilsvarende tabel er tilgængelig på internettet.

DOT-mærkning

Ud over de tidligere beskrevne markeringer, har hvert dæk også en krypteret kode fra producenten, sædvanligvis et 12-cifret tal og en bogstavsekvens. De sidste fire cifre er normalt indrammede og danner DOT-etiketten (Department of Transportation - etiketten fra den amerikanske transportmyndighed er blevet en international standard). Når man ser på markeringen kan man læse fremstillingsdatoen, angivet som en uge og et år. Hvis dækkene er lavet inden år 2000, består DOT-nummeret kun af tre cifre.

Andre informationer

Hvis dækket har en retningsbaseret binding, er det angivet med indikationen "Rotation", "Retning" eller "Roteringsretning" og en pil, der peger i den tilsvarende retning. Indskriften "Tubeless" meddeler, at dækket er uden slange, og det gælder for de fleste dæk der er fremstillet på den måde. Slidindikatoren "TWI" (slidbaneindikator) angiver punkter i profilen, hvor profildybden let kan aflæses. Hvis punktet på overfladen af dækket har nået de lovligt foreskrevne 1,6 millimeter skal de udskiftes. 1,6 millimeter anses dog for at være den absolutte nedre grænse, og vi anbefaler at skifte dæk når der er en resterende dybde på 3 millimeter. "M + S" betyder "Mud and Snow". For vinterdæk er det ikke en pålidelig indikator, og kun et ekstra snefnugssymbol sikrer større sikkerhed. Et "E" eller "E" i kombination med et nummer angiver landet i den europæiske ECE-standardtest. Run-flat dæk, dvs. dæk, der ikke er helt fladt selv efter skader, bærer symbolet ROF eller SST, og de har specielt forstærkede sidevægge. Et lille "1" tal indikerer særligt stille dæk, som er certificeret med et certifikat for reduceret støjemission.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen