Hvad du bør vide vedrørende dækjustering

Dækjustering, også kendt som hjuljustering, kan hjælpe med at dine dæk fungerer som de skal og holde længere. Det kan også forbedre håndteringen af din bil, og undgå at den med tiden begynder at trække til den ene side eller ryster.

Hvad er dækjustering?

Dækjustering henviser til en justering af den fjedring som forbinder dit køretøj med det hjul. Det drejer sig ikke om en justering af selve dækkene eller hjulene. En ordentligt justering kræver at man justerer dækkets vinkler idet de påvirker hvordan de danner kontakt med vejoverfladen.

Hvordan ved jeg, om jeg har brug for en dækjustering?

Der er et par måder at finde ud af, om du har brug for en hjuljustering. Hvis du bemærker en eller flere af disse situationer, så skal du straks kontrollere din bils justering hos en autoriseret tekniker:

  • Ujævn slid af selve slidbanen.
  • Din bil trækker til venstre eller højre.
  • Rattet er ude af centrum, når du kører lige
  • Rattet vibrerer

Hældning, tå & styrehjul

Når en tekniker kontrollerer din dækjustering, ser han eller hun primært på tre ting:

1. Hældningen

Dette er en indad eller udadgående vinkel på dækket set fra køretøjets forside.

For meget indad eller ud ad hældning, også kendt som negativ og positiv hældning, vil angive en ukorrekt tilpasning og skal justeres. Slidte lejer, kugleledninger og andre hjulophængselementer kan medvirke til camber forskydning.

2. Tå

Tå justering hentyder til hvorvidt dine dæk vender indad eller udad, når de ses ovenfra. Hvis det er forvirrende, skal du bare stå op og se ned på dine fødder. Vink dem indad mod midten af din krop. Når dækkene på din bil er vinklet på samme måde (husk, vi tænker på fugleperspektiv), kalder vi det for en indad-justering af tåen. Vink dine fødder udad, og du har udad gående tå regulering. Begge kræver justering.

3. Styrehjulet

Vinklen på styrehjulet balancerer selve styringen, stabiliteten og svingningen. Vinklen på din styreakse skal ses fra siden af din bil. Hvis du har en positiv hjulstyring, vil styreaksen vippe mod føreren. En negativ hjulstyring betyder dog, at styreaksen glider mod forsiden af dit køretøj.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Hvorfor er dækjustering vigtig?

En forkert hjul- eller dækjustering kan medføre, at dine dæk slides ujævnt og alt for tidlig. Her er nogle specifikke former for unødigt slidbanetøj, der kan ske pga. fejlindstilling:

  • Udtynding

Dæk er "fjedret", når slidbanen er glat på den ene side og skarp på en anden. Dette er normalt et tegn på dårlig tå justering.

  • Belastning af hældningen

Belastning af slidbaneklædningen betyder, at slidbanens indvendige eller udvendige del er væsentligt mere slidt end på midten af slidbanen. Som navnet antyder, forårsager positiv eller negativ hældning denne type slid.

  • Hæl/tå slid

Dette sker, når den ene side af slidbanerne bliver hurtigere slidt end den anden i en omkredsretning. Når du glider hånden over slidbanen, vil den se ud og føles som en sav med takkede tænder, når den skues fra siden. Hæl/tå slid kan være tegn på under inflation og/eller manglende rotation.

Hvis du oplever en eller flere af disse usædvanlige slidmønstre, så skal du have en tekniker til at kontrollere din justering. Det er godt at forebygge slid af dine hjul ved at holde styr på din hjuljustering, men fejljusteringer kan også mindske dit køretøjs ydeevne. En bil der trækker til den ene side eller styrer uregelmæssigt, har for eksempel sandsynligvis et justeringsproblem.

Dækbalancering

Forskelligt fra dækjustering, så hentyder dæk balancering til en kompensation for eventuelle vægt ubalancer i dæk/hjulkombinationen og udføres ofte i forbindelse med hjuljustering. Der er to grundlæggende typer ubalance der har brug for rettelse: statisk (enkeltplan) og dynamisk (dobbeltplan).

Statisk balance påvirker kun balancen på et plan, nemlig den vertikale bevægelse, der kan forårsage rystelser. En dynamisk ubalance balance fokuserer på to planer, nemlig den lodrette bevægelse og den laterale bevægelse. Begge typer ubalance har brug for en særlig type balanceringsmaskine for at udligne ubalancen.

For at balancere dine dæk monterer en tekniker dem på de rigtige fælge og justerer trykket til den optimale inflation. Derefter bliver hvert dæk sat på midten af en balanceringsmaskine. Maskinen drejer dækket rundt ved en høj hastighed for at måle hjulets/dækkombinationens ubalance. Maskinen måler hvorhenne og hvilken vægt der skal tilføjes for at afbalancere dækket.

Dækbalancering er afgørende for korrekt dækpleje af samme grund som hjulindstilling er, nemlig for at forebygge for tidlig slid af slidbanen. Dæk- justering og afbalancering hver 5.000 til 6.000 miles kan vare med til at maksimere dækkets levetid og overordnede ydeevne.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen