Hvad du bør være opmærksom på hvis du har forskellige dæk på din bil

For at opnå de bedste forhold anbefaler Continental, at det samme type dæk på alle bilens fire hjul. Dvs. Dækkene skal have samme mærke, slidbanemønstre, dækstørrelse, lastindeks og hastighedssymbol. Specielt vigtigt er det, at dækstørrelsesbelastnings-, indeks- og hastighedssymbolet er i overensstemmelse med bilproducentens anbefalinger for alle fire hjul. I mange lande er dette faktisk et lovkrav. Hvis du kører rundt med en blanding af dæk i forskellige størrelser, konstruktioner og hastighedsbedømmelser kan det være både farligt og ulovligt. Følg altid bilfabrikantens anbefalinger og / eller søg råd fra en uddannet dækspecialist, hvis du overvejer at opgradere dine dæk til andre egenskaber.

Hvorfor er dækomdrejning fordelagtig?

For at opnå ensartet slitage og maksimering af slidbanens levetid, skal dine dæk regelmæssigt drejes. Følg bilfabrikantens anbefaling om rotationsmønster og interval. Medmindre andet er angivet af bilproducenten anbefaler Continental at dreje hjulene akselvis med jævne mellemrum. Dette kan f.eks. være når man skifter fra sommerdæk til vinterdæk eller ved afstandsintervaller såsom hver 5 000. eller 10 000. kilometer, eller tidligere, hvis et ujævnt slidbane mønster dukker op. Hvis dækkene begynder at vise ujævn slidbelastning, skal du bede servicepersonen om at kontrollere og / eller rette eventuelle fejl i køretøjets hjul.

Reservedæk som har samme størrelse og konstruktion som de originale dæk skal også roteres. Kontroller altid og juster trykket for fuldstøtten, når reservedæk inkluderes i omdrejningen.

Juster dæktryktrykket ifølge bilfabrikantens anbefalinger vedrørende ændringer i hjulstillingerne da det angivne dæktryk for- og bag kan være anderledes.

Omdrejning af bilens dæk kan påvirke dæktrykovervågningssystemet (TPMS). Kig i bilens brugervejledning eller opsøg en autoriseret servicemekaniker som kan korrigere justeringerne eller omkalibrere systemet.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Kan jeg have forskellige dækmærker og slidbanemønstre?

Vi anbefaler at de samme typer dæk monteres på bilens fire hjulpositioner. Hvis det imidlertid er nødvendigt at blande mærker og slidbanemønstre, så kan det gå, så at længe de samme slidbanemønstre og mærker er monteret på tværs af samme aksel. Det kan også være nødvendigt at skulle blande belastningsindeks og hastighedssymbol, hvilket er okay så længe de begge to er over bilens minimumsanbefalinger (f.eks. ekstra belastning kontra standardbelastning). I sådanne tilfælde skal dækkene med højere værdier sættes på den bagerste aksel.

Kan forskellige mønsterdybder anvendes?

Hvis du vælger at kun erstatte 2 dæk på din bil, så vil de nye dæk sandsynligvis have en dybere sliddybde. Det er generelt fint nok at have forskellige slidbaner, dog anbefales det, at de nye dæk sættes på den bagerste aksel.

Placering af dæk med større greb på bagakslen anbefales generelt for at forhindre et resulterende tab af stabilitet på glatte vejoverflader. Der er dog visse bilproducenter som anbefaler det modsatte, nemlig at montere de nyeste dæk på forakslen. Kontakt derfor bilproducenten og / eller dækspecialisten for yderligere information.

Undtagelse for godkendte dæk blandinger.

Det kan ske, at nogle køretøjer kan er lavet med forskellige dæk størrelser på både for- og bagaksel. I sådanne tilfælde er det vigtigt, at du følger bilfabrikantens anbefalinger. 

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen