Hvor længe bør man bruge et dæk?

 Hvor længe bør man bruge et dæk?

 

Hvor længe bør man bruge et dæk?

Metal ruster, brød bliver tørt og muggent, vi mennesker får rynker og gråt hår - disse alderdomstegn er noget man kan se. Men hvordan ser man hvor gammelt et dæk er? Og hvor mange år må man bruge det samme dæk?

DOT-mærket

Alle oplysningerne, der fortæller, hvor gammelt et dæk er, kan findes på selve dækket. Det såkaldte DOT-mærke (Department of Transportation - dette mærke fra det amerikanske transportministerium er nu etableret over hele verden) har kunnet ses på siden af hvert bildæk siden 2000. Et DOT-nummer består af fire tal og er indrammet af en tynd linje. De første to tal viser produktionsugen; det tredje og fjerde tal viser produktionsåret. Eksempler
Hvis DOT-nummeret er 1911, så blev dækket produceret i den 19. uge af året 2011, altså mellem den 16. og 22. maj 2011. Hvis DOT-nummeret er 0905, så er dækket fra 2005, sidst i februar eller tidligt i marts. Dette dæk ville have været mere end elleve år gammelt. Dæk fremstillet før 2000 er markeret med tre tal og et specielt symbol. De første to tal her viser produktionsugen, altså det samme som i det fircifrede nummer og det tredje tal viser det sidste tal i produktionsåret. Et tre-cifret tal uden et symbol kan ses på dæk, der er fremstillet i 1980'erne. Der ville dog aldrig være nogen, der ville bruge disse dæk, selv ikke hvis de aldrig havde været brugt. Det er fordi dæk bliver ikke bedre med alderen som en god skinke eller vin. I stedet bliver gummiet skørt, vejgrebet er ikke så stærkt mere.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Alderdomstegn

Bortset fra selve datoen, bliver dæk gamle på forskellige måder som resultat af at bruge dem eller endda slet ikke at bruge dem. Selvfølgelig giver toårige dæk, der har rullet hundredtusindvis af kilometer, et indtryk af at være meget ældre end de femårige dæk på en pensionists bil, der kun kører en gang om ugen til et kaffeselskab. Vejrforhold, sollys, ozonlag og mekanisk stress efterlader alle deres mærke på dæk. Forkert opbevaring bidrager også til aldringsprocessen, men med en anden intensitet.

Lovbestemmelser

Alle der overvejer at købe et brugt dæk bør kunne forstå hvor meget dækket virkeligt er slidt. Og denne viden hjælper også med beslutningen om hvornår man skal skifte dæk på bilen. Der er et lovkrav om hvor gamle dæk må være på campingvogne, trailere og anhængere med en hastighedsgrænse på 100 km/t. ADAC eller German Tyre Retailer og Vulcanization Trade Association (BRV) anbefaler at man udskifter dæk på personbiler efter højest ti år, men helst efter seks år. Men dæk bliver normalt nedslidte meget tidligere ved almindelig kørsel. Igen er der nogle lovbestemmelser, som den foreskrevne slidbane på 1,6 millimeter - hvilket igen er alt for lav ifølge ADAC og andre organisationer. Vi kan derfor se at det ikke er nok at kende alle lovbestemmelserne. Når man vurderer dæk, skal man også bruge lidt sund fornuft.

Hvad skal jeg huske på?

Det er en god ide at se på DOT-mærket. Først finder man ud af hvor længe dækket teoretisk set vil kunne holde. Det er dog stadig nødvendigt at tjekke dækkets tilstand. Er slidbanen stadig dyb nok? Sommerdæk skal have mere end tre millimeter og for vinterdæk er det fire millimeter. Det er bedst at måle slidbanen flere gange på forskellige steder på dækket. Er der synlige ridser eller rifter? Hvad med små aldringsridser? Hvis dækket er monteret på et hjul: Er der rustmærker eller andre skader? Det er næsten umuligt at finde ud af hvordan dækket er blevet opbevaret. Sælgeren kan måske give disse oplysninger.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen