Mærke, fremstillet, fremstillet: Hvor dine dæk er skabt

Ifølge Consumer Reports foretrækker næsten 8 ud af 10 amerikanere at købe amerikanske produkter. Desuden siger 60 procent, at de er villige til at betale 10 procent mere for indenlandske fremstillede varer. Men ifølge en meningsmåling foretaget af Associated Press er det i praksis det omvendte. Denne undersøgelse fandt at 3 ud af 4 ville foretrække amerikansk fremstillede varer, men ender med at gå efter de billigere og fremmede varer. Hvad forklarer disse modstridende rapporter?

Der er et skub og træk, når det kommer til amerikanske varer versus fremmede produkter. Folk kan godt lide ideen om at købe et hjemmelavet produkt, men i sidste ende siger deres tegnebøger det modsatte. Masser af amerikanskfremstillede varer koster mere. Er den højere pris det værd? Kernen i denne debat er ideen om værdi.

Ordbogen Merriam Webster definerer værdi som "Et retfærdigt afkast eller tilsvarende veksling af varer, tjenester eller penge." Du vil have et retfærdigt afkast for, hvad du bruger. Dette gælder især for de dæk, du regner med til daglig mobilitet. Amerikansk eller ej, hvis et dæk går i stykker hurtigt, kommer du ingen steder. Dette gør både ondt på din pengepung og dit levebrød.

Der er så mange muligheder, og "hvilket dæk skal jeg købe" kan være et skræmmende spørgsmål. Skal du købe udenlandsk eller indenlandsk, all-season eller specialiseret dæk? For at hjælpe dig med at forenkle din beslutning, skal vi starte med det grundlæggende.

Dækkets fødsel

Benz opfandt i 1888 den første benzindrevne bil, som omfattede pneumatiske dæk på hjulene. Skotske Robert Thomson, opfandt det pneumatiske dæk i 1845, men det tiltrak ikke meget opmærksomhed, før en anden skotte, John Boyd Dunlop, lavede en til sin søns trehjulede cykel i 1888. Dette var et revolutionerende koncept, der erstattede metalhjul med et luftfyldt gummidæk monteret på et metalhjul. I 1905 så verdenen det første pneumatiske dæk udstyret med slidbaner, hvilket hjalp med at øge trækkraften. Henry Ford opfandt forsamlingslinjen i 1913, og da det amerikanske firma Du Pont industrialiserede syntetisk gummi i 1931, blev masseproduktion mulig og det moderne dæks højtid begyndte.

Andre fremskridt inden for dækteknologi fulgte efter med radialdæk (1949), som fremlagde ledningerne lodret i dækket lodret for at øge brændstofeffektiviteten gennem ensartet kontakt af slidbanen med vejen. RunFlat-dækket (1980) fortsætter på trods af ridser eller huller, og i 2000 oplevede det et øget fokus på miljøvenlige Eco Tuning-dæk, parallelt med en øget produktion af miljøvenlige biler.

Alle disse fremskridt betyder, at du har mange valgmuligheder inden for design, men hvad angår materialer, er alle dæk fremstillet af en kombination af naturligt og syntetisk gummi såvel som kul. Naturgummi kommer fra gummitræet, Hevea Brasiliensis, som holder til i Sydamerika og dyrket på tropiske plantager, især i Sydøstasien og Vestafrika. Om dækket er lavet i Amerika eller et andet sted, så vil ethvert dæk, der indeholder naturgummi, være afhængig af træer fra tropiske plantager uden for Amerika. Syntetisk gummi kommer fra råoliepolymerer; sort kul består også af råolie (eller naturgas) kombineret med ilt i forbrændingsprocessen.

Dækproduktion forbruger 70 procent af verdens gummi, og forskere ser nu på et alternativ til gummitræet. Omkring 93 procent af disse træer kommer fra Asien, hvor de ønsker at bevare regnskove. Til dette formål kan guayule busken være svaret. Dette er en ørkenplante, det kan vokse i USA, kræver forholdsvis lille vand og er resistent over for sygdomme. Bestræbelserne på at producere nok gummi fra guayule er stadig i gang.

Hvor dæk er lavet

Med hensyn til selve dækket er alle producenter på fælles grund. De er afhængige af gummi fra tropiske gummitræer såvel som råolie. Producenter fremstiller deres dæk i flere lande og i E.U. Alene findes der mere end 86 dækfabrikker, hvor flertallet er i Frankrig og Tyskland.

I løbet af de sidste seks år er mængden af dæk produceret i EU gået fra 4,5 millioner tons i 2010 til 4,94 millioner tons i 2016. Tre af de top-5 højest sælgende dækfabrikanter i 2016 har deres hovedkontorer i EU.

Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Fremstillet i EU

Med hensyn til rangering af verdensomspændende salgsindtægter for dæk fabrikanter i9 2016, indtager Michelin med sit hovedkvarter i Frankrig andenpladsen med en salgssum på 20.489 millioner euro. Tyske Continental indtager fjerdepladsen, efterfulgt af italienske Pirelli på femtepladsen med salgstal på henholdsvis 10.717 millioner euro og 5.255 millioner euro. Den største eksport af E.U. producerede bildæk går til Malaysien (40%), Argentina (35%) og Vietnam (25%). E.U. forbruger 9% af global naturgummi og importerer størstedelen fra Indonesien (29%) og Thailand (21%).

E.U. Har højere fremstillingsstandarder og arbejdsnormer end mange af de lande, som det importerer det naturlige ressourcer fra, hvilket sikrer et godt arbejdsmiljø så de producerer et bedre kvalitetsprodukt. Hvis dæk er produceret i E.U. kan sælgerne rådføre sig med producenten hvis problemer opstår, samt skære ned på forsendelsestider og omkostninger. Som sådan kan den informerede forbruger derfor ændre deres spørgsmåls fra, "Hvor er mine dæk fremstillet" til "Hvad er de højeste kvalitetsdæk, jeg kan købe for at få den bedste værdi for mine Euro?"

Værdien af et godt dæk

Jo dårligere et dæk er lavet, desto hurtigere slides det ud. Køb et dårligt lavet, billigt eller brugt dæk, og du kan ende tilbage i butikken, ledende efter et ny dæk med det samme. Køb et dårligt fremstillet, dyrt dæk, og du opnår det samme resultat. Køb et kvalitetsdæk, og forvent at se en lang levetid kombineret med højeste ydeevne.

Nøglen er at kigge efter det dæk, der vil vare længst, fordi lang levetid vil sænke dine udgifter med tiden. Derudover kan et velbygget dæk forbedre brændstofeffektiviteten, hvilket sparer penge på benzin. Størrelsen på dæk og design kan spare dig 4-7% i benzinforbrug. Hvis du har brug for at købe et større dæk, skal du købe et, der er veludformet. Et dæk med et kvalitetsdesign, der giver den helt rigtige vejmodstand, vil tjene dig til det yderste på lang sigt.

Der er kun så mange penge du bør bruge på dæk køb. Men lad være med at ofre værdi. Du må muligvis bruge lidt mere til et amerikansk eller EU fremstillet dæk, men indenlandske producenter arbejder hårdt på at bringe dig overkommelige dæk, der giver maksimal værdi for dine Euro.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen