Lige til tiden

Selvom Tesla Inc. kæmper for at udredde sine Model 3-produktionsfejl, så har California Electric Vehicle Maker meddelt en overrraskende produktionsfrist. Tesla planlægger at begynde produktionen af deres Model Y-crossover i begyndelsen af ​​2020, meddelte administrerende direktør Elon Musk i sidste uge.

Selv for en mand, der er kendt for sin dristighed, er det en dyster tidslinje

Det tager normalt 30 til 36 måneder fra fabrikkens start af prdouktion til at køretøjet ruller af produktionslinjen, siger AutoPacific-analytikeren Dave Sullivan til Automotive News. "Elon er lover for meget men ende med at holde for lidtr lidt," sagde Sullivan. "Jeg troede, at lanceringen af ​​Model 3 ville vise den mere ydmyge side af Musk."

I september 2015 begyndte Volvo sin første produktion pæ amerikansk jord nær Charleston, S.C. Ca. 31 måneder senere har de stadig ikke begyndt med kommerciel produktion af deres S60 sedan.

"Fremstilling af biler er svært," sagde Karl Brauer hos Cox Automotive. "Det er en besværlig proces - ikke kun selv samlingen af bilerne, men også logistikken af deres produktion".

Uanset hvad Musks lover, så bliver Model Y-produktionens tidslinje stortset dikteret af forsyningskæden. "Tesla beskæftiger sig med den samme forsyningsbase, som resten af bilproducenter beskæftiger sig med," sagde Sullivan. "Hvis andre bilproducenter kunne gøre det hurtigere, så ville de."

Musk er ikke en person som gør tingene som man altid har gjort det

Det har ikke altid virket. Tesla udskiftede hundrede års traditionelle bilproduktionsprocesser med et højt automatiseret produktionssystem til at bygge dets Model 3. Det fungerede ikke helt som de havde forestillet sig, hvilket medførte problemer med kvalitet og fremstillingtsiden. Model-3 produktionsantallet var 2.270 køretøjer om ugen i april, en del lavere end de 5.000, som Musk sagde ville bringe virksomheden positiv vækst.

Musk erkendte en afhængighed af automatisering. "Ja, overdreven automatisering hos Tesla var en fejl," tweetede Musk i sidste måned. "Mennesker er undervurderede."

Det der gør tidslinjen for tidlige 2020 endnu mere stram, er at Tesla endnu ikke har fastsat et sted hvor de skal bygge Model-Y. Musk afviste en medierapport, som hævdede at den nye crossover ville blive bygget på Teslas fabrik i Fremont, Californien, og yderligere bemærkede, at alle fabrikker er fyldt til randen.

En beslutning om stedet kommer "måske næste kvartal, men ikke senere end fjerde kvartal", sagde Musk ved samme møde, hvor han yderligere afskedede finansielle analytikers spørgsmål som "kedelige" og "irrelevante".

For at kunne opfylde produktionslinjen fastsat i begyndelsen af ​​2020 skal Tesla sandsynligvis købe en fabrik snarere end at bygge en. Bilproducenten kunne have flere muligheder for at handle, i betragtning af de ændringer, der hele tiden foregår i bilindustrien.

"Vi ser et konstant skift i bilproduktionsplaner; nye biler falder hele tiden til venstre og højre," sagde Brauer. "Der kunne være en fabrik, som en nuværende bilproducent bruger til at producere sedans, og ikke ønsker at gå igennem udfordringerne forbundet med at overføre teknologien til SUV'er."

Men Teslas tidslinje ville stadig være stram

"Hvis en fabrik blev givet til dig i morgen, klar med det samme, så ville det tage dig et år at bemande den og derefter at opbygge forsyningskæden," sagde Brauer.

Musks optimistiske Model Y-mål, mener Sullivan, handler om at vække investorernes appetit.

"Han ønsker flere investeringer og skal vise" at der er fart over feltet, sagde Sullivan. 

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen