Dækskifte tjekliste

Hvordan man skifter dæk, er en nødvendig færdighed for alle chauffører. Hvis du stoler på en mobiltelefon til at redde dig i en nødsituation på vejen, er der altid en risiko for at du vil glemme at oplade den, være uden for rækkevidde, eller efterlade den hjemme. Et dæk blive punkteret hvorsomhelst, og en mobiltelefon er ikke nogen erstatning for viden af hvordan man skifter et punkteret dæk. Heldigvis er det ikke så svært at skifte et dæk! Bare sørg for at følge disse retningslinjer så er du forberedt.

Redskaber du skal have for at skifte et punkteret dæk

Disse redskaber skulle have kommet med i købet af din bil:

  • Donkraft
  • Lugenøgle
  • Fuldt oppustet reservehjul
  • Køretøjets brugervejledning

Hvis du har forlagt nogle af disse ting, eller hvis din bil ikke kom med alle disse redskaber, skal du sørge for at købe nye med det samme. Og sørg for at du regelmæssigt oppuster reservehjulet til det rette tryk. Faktisk bør du kontrollere reservehjulets lufttryk hver gang du tjekker dine andre dæk. Husk at kontrollere trykket hver måned og før lange ture eller hvis du skal køre med en tungere last.

Her er nogle ting, der ikke følger med dit køretøj, men du skal opbevare i dit bagagerum eller handskerum, i tilfælde af at du skulle skifte dæk:

  • Lommelygte med arbejdende batterier
  • Regn poncho
  • Lille snit af 2 "x6" træ for at sikre jacket
  • handsker
  • Hjul kiler
Bredde: Højde: Diameter:
Hastighed indeks:

Hvordan man skifter et dæk

1. Find et sikkert sted
Så snart du har indset, at dit dæk er punkteret, skal du ikke bremse hårdt op. Sænk i stedet hastigheden langsomt og led efter et fladt, lige vejstykke med et bredt nødspor. En tom parkeringsplads ville være et ideelt sted. Et fladt sted vil forhindre din bil i at rulle væk. Ligeledes er lige vejstrækninger bedre end kurvede, fordi der er større sandsynlighed for at andre bilister kan se dig.

Forsøg aldrig at skifte dit dæk i et smalt nødspor i nærheden af modkørende trafik. Fortsæt med at bevæge bilen (langsomt), indtil du finder et sikrere sted. Under kørsel med et punkteret dæk risikerer du at ødelægge dine fælger – Det er bedre at nøjes med at skulle udskifte en fælge er bedre end at blive ramt af en uopmærksom chaffører.

Sørg for at konsultere din brugervejledning og gennemgå deres specifikke trin om, hvordan du ændrer et fladt dæk til dit køretøj

2. Tænd dine nødblink

Dit nødblink vil hjælpe andre chauffører til at se dig på siden af ​​vejen. For at undgå en ulykke skal du tænde dem så snart du er klar over, at du skal trække.

3. Anvend håndbremsen

Når du er stoppet, skal du altid bruge parkeringsbremsen, når du forbereder dig på at udskifte et punkteret dæk. Dette vil minimere muligheden for at dit køretøj ruller.

4. Påfør hjulkile

Hjulkiler går foran eller bag ved dækkene for yderligere at sikre, at køretøjet ikke ruller, mens du løsner det flade dæk. Hvis du skifter et bagdæk, skal du placere disse foran de forreste dæk. Hvis dit flade dæk er forrest, sæt da hjulkilen bag bagdækkene.

Mursten eller store sten vil fungere lige så godt som "ægte" hjulkiler. Bare vær sikker på at de er store nok til at stoppe bilen fra at rulle.

5. Fjern hjuldækslet

Hvis din bil har en navkapsel, der dækker lugmøtrikkerne, er det meget lettere at fjerne navkapslen, inden du løfter bilen med donkraften. Hvis dine lugmøtrikker er ude i det åbne, kan du gå videre til trin 6.

Brug den flade ende af din skiftenøgle til at fjerne hjuldkslet eller navkapslen. Dette vil fungere ved de fleste køretøjer, men nogle har brug for et specielt værktøj. Se i din brugervejledning for præcise instruktioner.

6. Løsn lugmøtrikkerne

Ved hjælp af skiftenøglen skal du dreje skruemøtrikkerne mod uret, indtil du bryder modstanden. Brug al din kræft da det kan være stram, og brug din fod eller hele din kropsvægt, hvis det er nødvendigt.

Løsn lugmøtrikkerne omkring ¼ til ½ omgang, men fjern dem ikke helt endnu.

7. Anbring donkraften under køretøjet

Det rigtige sted at anbringe donkraften er normalt under køretøjets ramme sammen med dækket, der er fladt. Mange køretøjsrammer har støbt plast på bunden med et ryddet område af udsat metal specielt til donkraften stikket. For sikker løft og for at undgå skader på din bil skal du følge instruktionerne om donkraftsplacering i bilens brugervejledning.

8. Hæv køretøjet med donkraften

For at forhindre, at donkraften falder ned grundet bilens vægt og kommer ud af balance, skal du placere et lille stykke 2x6 "træ under det, før du forsøger at hejse dit køretøj. Denne taktik er især nyttig på asfalt.

Når donkraften er korrekt placeret, skal du løfte køretøjet op, indtil det flade dæk er omkring seks tommer over jorden.

Gå aldrig ind under køretøjet under eller efter at køretøjet er løftet.

9. Løsn skruemøtrikkerne

Nu er det tid til at fjerne lugmøtrikkerne helt. Da du allerede har løsnet dem, bør du være i stand til at skrue dem af med hånden.

10. Fjern det punkterede dæk

Tag fat i dækket ved slidbanerne, og træk det forsigtigt mod dig, indtil det er helt fri for navet bagved det. Sæt den på siden, så den ikke ruller væk.

11. Monter reservehjulet på slidboltene

Placer nu reservehjulet på navet ved at klæde fælgen op med skruerne. Skub forsigtigt, indtil lugboltene kan ses igennem fælgen.

12. Stram lugmøtrikkerne med hånden

Sæt lugmøtrikkerne tilbage på skruerne og stram dem med hånden. Når de er alle på, skal du tjekke hver enkelt igen og stram dem så meget som muligt. Du skal først stramme dem helt med skruetrækkeren efter at du har sænket køretøjet helt ned.

13. Sænk køretøjet og stram skruerne igen

Brug donkraften til at sænke køretøjet, så reservehjulet hviler på jorden, men bilens fulde vægt må ikke læne på dækket. På dette tidspunkt skal du stramme lugmøtrikkerne med skruenøglen ved at dreje med uret så meget som muligt. Brug hele din kropsvægt.

14. Sænk køretøjet helt ned

Sænk køretøjet helt til jorden og tag fat i donkraften. Brug en skruetrækker til at give lugmøtrikkerne endnu en stramning for at sikre at de er så stramme som muligt.

15. Udskift navkapslen

Hvis den navkapsel du fjernede fra det punkterede dæk passer til dine reservedele, skal du sætte det på plads på den samme måde som du først fjernede det. Hvis det ikke passer, skal du putte det væk sammen med dækket, når du pakker dit udstyr sammen.

16. Opbevar alt udstyr

Glem ikke at putte alle redskaberne tilbage før du kører videre.

17. Kontrollér trykket i reservehjulet

Du bør kontrollere dæktrykket på reservehjulet for at sikre, at det er sikkert at køre på. "T-Type" midlertidige reservedele, også kaldet "mini-reservedele", kræver 60 psi (420 kPa). Hvis dækket har brug for tryk, skal du straks køre (langsomt) til en servicestation.

18. Tag det punkterede dæk til en tekniker

Midlertidige reservehjul er ikke designet til at køre lange afstande eller ved høje hastigheder - så kør forsigtigt, indtil du kan komme til en dæktekniker. En professionel kan afgøre, om dit dæk skal repareres, eller hvis det er på tide at udskifte det.

Hvor lang tid tager det at reparere et punkteret dæk?

Bortset fra at tage dit dæk til en professionel tekniker, så bør ovennævnte procedure ikke tage mere end 15 til 30 minutter for at ændre et dæk. Bare vær sikker på at du ikke springer nogle af trinene over.

Det er en god praksis hvis du øver dig på at skifte dæk i din garage eller indkørsel, så du er sikker på at du er klar til at håndtere enhver situation.

Nogle flere tips om at skifte dæk

At vide, hvordan man skifter et dæk er godt, men regelmæssig vedligeholdelse af dine dæk er endnu vigtigere. Ud over at gennemgå denne vejledning regelmæssigt skal du huske at gøre det følgende:

• Hold dine dæk ordentligt oppustet

• Roter dine dæk i overensstemmelse med bilproducentens retningslinjer

• Hold øje med slidbanen

Alle disse forholdsregler vil forlænge dækkets levetid og reducere sandsynligheden for at punktere. Selvom der ikke er nogen måde at forhindre en punktering 100%, så kan korrekt dækpleje forbedre ydeevnen og sikre, at dine dæk holder så længe som muligt. 

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Tilbage til toppen