Dæklove og regler

Det er ikke muligt at køre et hvilket som helst ønsket dæk på din bil og derfor bør de dæk du vælger have en godkendelse til dit køretøj. Når det kommer til dæk, er der et par andre regler udover den nødvendige dækgodkendelse.

Her kan du finde dæklove og regler:

Godkendte dæk

For at finde ud af, hvilke dæk der er tilladt på en bil eller motorcykel, er det normalt nyttigt at tage et kig på køretøjets dokumenter. Det er ofte tilfældet, at andre størrelser også er tilladt, men ændringer skal registreres, ellers udløber registreringen og forsikringsdækningen. Mange dækproducenter tilbyder på deres hjemmesider muligheden for at ansøge om sådanne godkendte dæk ved at indtaste følgende oplysninger:

EU dækmærke

EU Tire Label eller European Tire Labeling Regulation har været obligatorisk for dækproducenter siden 1. november 2012. EU Tire Label er designet til at vurdere visse kriterier for et dæk. Tre forskellige områder vil blive testet. For det første er der rullemodstanden, det våde vejgreb og den rullestøj, som dækket forårsager på vejen.

Denne forordning er blevet revideret og erstattes fra 1. maj 2021 af forordning (EU) 2020/740, som vil blive underlagt nye krav. Med denne forordning ønsker EU frem for alt at beskytte miljøet. Kunder skal derfor kigge efter EU-dækmærket, når de køber produkter, der scorer godt i denne henseende.

Rullemodstand

Et dæks rullemodstand har direkte indflydelse på køretøjets brændstofforbrug. EU-dækmærket bruger klassificering til at teste rullemodstanden, hvor A står for den laveste og E for den højeste rullemodstand. Hvis du er opmærksom på dette punkt, når du køber dæk, tildeler EU Tire Label det til klasser. Skalaen har kun 5 klasser (A til E), hvor A er den mest effektive.

Dækmærke

Vådgreb

Vådgrebet er også klassificeret i 5 klasser fra A til E på EU-dækmærket. Vådgrebsklassificeringen refererer til bremselængden sammenlignet med et referencedæk. Klasse A-dæk har en meget kortere bremselængde end klasse E-dæk, hvilket kan redde liv i en nødsituation.

Støj

Det tredje punkt refererer til rullestøjen fra et dæk (fra A, B, C), dvs. den lydstyrke, dækket når under kørsel. EU-dækmærket viser niveauet af rullestøjen i decibel. Udover oplysningerne fra EU-dækmærket, bør andre faktorer tages i betragtning, når du køber et dæk, såsom dækkets levetid og kvalitet. Ifølge den nye forordning, som opdateres fra 2021, er der også muligheder for (ved siden af støjsymbolet) at medtage et symbol for greb i isglatte forhold og/eller kraftige sneforhold til standardmærkningen.

Dæk designet til tunge sneforhold har symbolet "3 toppe og sne" eller "Alpine" på sidevæggen. Nordiske vinterdæk til brug på isglatte overflader bærer et nyt symbol, der repræsenterer en isstalagmit.

For hver dæktypebetegnelse er der en QR-kode med et link til EU's produktdatabase (EPREL).

I sidste ende skal hver kunde tage stilling til betydningen af EU-dækmærket.

Forpligtelse til at medbringe reservehjul

Mange bilister spekulerer på, om et reservehjul er et must. Svaret ligger i, at mange bilfabrikanter ikke længere udstyrer deres nye biler med et reservehjul, men kun med reparationssæt. Alligevel ville de helt sikkert gøre det, hvis det var nødvendigt. Og faktisk er der ingen lov for et reservehjul eller dækreparationssæt. Alligevel burde det være i din interesse at have en løsning til et fladt dæk. Og bemærk, at du i modsætning til at bruge et reservehjul skal køre til nærmeste værksted umiddelbart efter brug af et reparationssæt.


Tilbage til toppen