Dæk/kantbeskyttere

Kantsten og affald på vejen aldrig har været betragtet som dækkets bedste ven, men mange dæk undgår utilsigtet skader idet de har tykkere gummiformer på deres ydervægge. Dette er med til at mindske skade på dækket eller hjulet hvis en chauffør ved et uheld kommer til at gnide dem mod en kantsten ide der er i gang med at parkere eller foretage en skarp drejning.

De fleste standarddæk har dog ikke fælgbeskyttere af nogen art, fordi de ofte monteres på stålhjul. Selv om dette i starten kan synes at være et uheld, så gøres det virkeligt for at indse at i virkeligheden så bruger de fleste staalhjul navkapsler for at have et bedre udseende.

Fraværet af en kantbeskytter giver større fleksibilitet i design og fastgørelse af navkapslen til hjulet.

Dæk, der har dæk/fælgbeskyttere, bruger også mange forskellige slags design. Mange af disse dæk har en hævet ribbe, der støder op til vulstområdet på deres nedre sidevægge eller har et dybt forsænket område som delvist omslutter hjulfanget. Andre dæk har hævede ribber ved dækkets maksimale sektionsbredde (afstanden mellem et dæks sidevæg måles på dækkets bredeste del).

Dæk med det hævede rib ved siden af perlen eller dæk med en dyb forsænkelse er designet til at beskytte lavt profilerede dæk og dyre legeringshjul imod utilsigtet krumningsskader. Mens dæk med hævede ribber eller støbte tilbagetrukne designs vil ofte forhindre brugen af hjuldæksler, er dette typisk ikke et problem, da disse dæk sædvanligvis bruges på biler, som er udstyret med legeringshjul.

Bredde: Højde: Skikke:
Hastighed:

Lette offroad lastvogne har fælgebeskyttere, der også hjælper med at beskytte dækket og hjulperleområdet mod affald, samt skader der er påført af sten, træstubbe eller andre typiske offroad forhindringer.

Dæk med en eller flere hævede ribbe(r) ved deres maksimale sektionsbredde kan ofte findes på varevogne og trailere. Den forhøjede ribs ekstra tykke gummi på dækkets bredeste punkt modvirker beskadigelse af sidevæggen og øger mængden af gummi, der skal slides væk for at udsætte dækkets indre ledninger.

Hvorvidt fabrikanterne kalder dem for "Maximum Flange Shields", "Rim Protectors" eller "Scuff Guards", så er formålet med alle dæk/fælgbeskyttere stort set de samme. De er beregnet til at ofre sig for at beskytte dækkets indre sidevægs struktur og de legeringshjul, som de er monteret på.

Abonnér på nyhedsbrev

Svar til: {{replyComment.author}}
alle felter skal udfyldes
Kommentar blev sendt med succes

Se Desktop hjemmeside